Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Co ze spółką kolejową Pomorza Zachodniego?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Co ze spółką kolejową Pomorza Zachodniego?
fot. JR
Władze Pomorza Zachodniego przyznają, że wciąż analizowana jest przyszłość kolei regionalnej w województwie, w tym powołanie własnego przewoźnika. Jednocześnie żadne decyzje nie zapadły, choć samorząd wydaje się skłaniać ku rezygnacji z własnej spółki i chwali sobie współpracę z nowym zarządem Polregio.

Od miesięcy zajmujemy się tematem ewentualnego powołania nowego przewoźnika regionalnego, tym razem na Pomorzu Zachodnim. Tamtejszy samorząd kilkukrotnie wspominał o możliwości utworzenia własnej spółki przewozowej z powodu złej współpracy z obecnym operatorem, a więc Polregio. Ostatnie zapowiedzi, z sierpnia ubiegłego roku mówiły o tym, że decyzje w tej sprawie zostaną podjęte do końca 2024 roku.

Jak przekazuje nam jednak Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego (UMWZ), jak na razie żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły.

– Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego rozważając ewentualność utworzenia własnej spółki kolejowej zawsze akcentował wolę wykorzystania zasobów kadrowych oraz infrastruktury Zachodniopomorskiego Zakładu Polregio. Powołanie spółki nie jest celem samym w sobie. Celem Województwa jest organizowanie regionalnych przewozów kolejowych w taki sposób, by jak najlepiej zaspokajały potrzeby mieszkańców oraz licznie nas odwiedzających turystów. Wymaga to sprawnego działania i optymalnego wydatkowania środków, którymi Pomorze Zachodnie dysponuje – dodaje Biuro Prasowe.

Przedstawicielstwo samorządu przypomniało, że z każdym rokiem - de facto rozkładem jazdy, zwiększana jest praca przewozowa zamawiana przez województwo. W 2022 roku wynosiła ona 5,873 mln pociągokilometrów, natomiast w obecnym rozkładzie przekroczy ona 7,3 mln pociągokilometrów. Pozwoliło to na uruchomienie szeregu połączeń, wzmacniających ofertę na odcinkach ze Szczecina do Świnoujścia, Szczecina do Kołobrzegu czy z Kołobrzegu do Koszalina. Większa praca eksploatacyjna ma przekładać się również na rosnące liczby przewożonych pasażerów.

Dlatego żeby rozwiązać narastające problemy w funkcjonowaniu przewozów (głównie w zakresie utrzymania taboru przez Polregio) województwo chciało powołać swojego przewoźnika. Region wskazywał także na złą współpracę z poprzednim zarządem spółki, choć akurat ten wątek miało udać się rozwiązać.

– Należy przy tym podkreślić, że problemy te identyfikowano głównie na szczeblu centrali spółki. Trzeba uczciwie zauważyć, że działalność zachodniopomorskiego zakładu spółki pozytywnie wyróżnia się na mapie kraju. Dobra współpraca z nowym zarządem spółki, konstruktywne podejście do wyzwań, którym musimy sprostać, pozwoliły z większym optymizmem spojrzeć na dalszą współpracę – napisało Biuro Prasowe UMWZ.

Jednocześnie w ostatnim zdaniu przesłanej nam odpowiedzi zaznaczono, że wszystkie przywołane wcześniej argumenty oraz zbliżający się koniec obecnej umowy z Polregio (przypadający na grudzień 2030 r.) nie zmieniają tego, że urząd marszałkowski “rozważa wszystkie dostępne warianty organizacji regionalnego transportu kolejowego na Pomorzu Zachodnim.”

Na ostateczną decyzję w tej sprawie jeszcze więc poczekamy.


Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pomorze Zachodnie zachęca. Pociągiem nad Bałtyk

Pasażer

Pomorze Zachodnie zachęca. Pociągiem nad Bałtyk

Redakcja/inf. pras. 29 czerwca 2024

Jeden dodatkowy pociąg na trasie Szczecin-Gryfino-Szczecin

Pasażer

Jeden dodatkowy pociąg na trasie Szczecin-Gryfino-Szczecin

inf. pras. Pomorze Zachodnie 19 lutego 2024

Tylko jedna oferta na pociągi dla województwa zachodniopomorskiego

Tabor i technika

Nowe środki ostrożności w zachodniopomorskich pociągach

Infrastruktura

Zobacz również:

Pomorze Zachodnie zachęca. Pociągiem nad Bałtyk

Pasażer

Pomorze Zachodnie zachęca. Pociągiem nad Bałtyk

Redakcja/inf. pras. 29 czerwca 2024

Jeden dodatkowy pociąg na trasie Szczecin-Gryfino-Szczecin

Pasażer

Jeden dodatkowy pociąg na trasie Szczecin-Gryfino-Szczecin

inf. pras. Pomorze Zachodnie 19 lutego 2024

Tylko jedna oferta na pociągi dla województwa zachodniopomorskiego

Tabor i technika

Nowe środki ostrożności w zachodniopomorskich pociągach

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5